سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی قیمت آهن در سال 1403

پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 برای آن دسته از افرادی که در حوزه آهن مشغول فعالیت هستند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. قیمت آهن وابسته به نرخ ارز است و از آنجایی که در ماه‌های آینده، با توجه به انتخابات پیش‌ رو، امکان افزایش نرخ دلار در کشور وجود دارد، بنابراین اهمیت دارد تا با تحلیل و پیش ‌بینی به موقع، از قیمت آهن‌آلات مطلع شد. در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی عوامل موثر بر قیمت آهن و میلگرد در سال 1403 بپردازیم.

چرا پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 اهمیت دارد؟

یکی از بخش‌های بسیار مهم و حیاتی در اقتصاد کشور ما، صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. قیمت مواد اولیه که در این صنعت به کار می‌رود، تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی بر روی قیمت نهایی پروژه‌ها دارد. تیرآهن، نبشی، انواع ورق آهنی ، از جمله مقاطعی هستند که از آن‌ها به طور گسترده در پروژه‌های ساختمانی استفادده می‌گردد. بنابراین اثرات قیمت این محصولات می‌تواند اهمیت بسیار چمشگیری داشته باشد.

 

برای مثال، یکی از عناصر اصلی در سازه‌های فلزی، تیرآهن است که افزایش قیمت آن، می‌تواند به طور مستقیم بر روی هزینه‌های ساخت تاثیر داشته باشد. در صورتی که نیاز به سازه‌ای پایدار و ایمن داشته باشید، نیاز است تا این محصولات را با کیفیت بالا و از کارخانجات معتبر خریداری کنید که این امر، مستلزم پرداخت هزینه بیشتری است.

 

علاوه بر تیرآهن، نبشی و ورق نیز از دیگر تجهیزاتی هستند که به طور گسترده در پروژه‌ های صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبیعی است که قیمت نبشی و قیمت ورق نیز می‌توانند به طور مستقیم، کیفیت پروژه و هزینه‌هایی نهایی ساخت را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین لازم است تا با بررسی برخی فاکتورهای مهم که در ادامه آن‌ها را عنوان خواهیم کرد، بتوانیم قیمت آهن را در سال 1403 پیش ‌بینی کنیم.

 

پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 با بررسی فاکتورهای موثر

تغییرات قیمت آهن در سال 1403 چگونه است؟ بهترین زمان برای خرید آهن‌آلات و مقاطع فولادی چه زمانی است؟ چگونه می‌توان قیمت آهن را در سال 1403 پیش ‌بینی کرد؟ این موارد از جمله سوالاتی هستند که بسیاری از فعالان حوزه آهن نیاز به پاسخ آن دارند. با پاسخ به این سوالات، به راحتی می‌توان مقاطع فولادی و انواع آهن‌آلات را با بهترین قیمت و در زمان مناسب خریداری نمود. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به بررس فاکتورهای موثر بر قیمت آهن در سال 1403 بپردازیم.

 

نوسان نرخ دلار

به عنوان اولین‌ و مهم‌ترین فاکتور موثر بر قیمت آهن در سال 1403، باید به نوسان نرخ دلار اشاره کنیم. همان‌طور که می‌دانید، قیمت بسیاری از کالاها در کشور ما با دلار، به عنوان ارز مبنا تعیین می‌گردند. بازار آهن و مقاطع فولادی نیز از این قائده مستثنی نیست. نوسان نرخ دلار، به ویژه در سال‌های اخیر، سبب شده در بسیاری از حوزه‌ها، ثبات قیمت وجود نداشته باشد. البته باید در نظر داشته باشیم که نرخ دلار نیز تحت تاثیر فاکتورهای سیاسی و اقتصادی قرار دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جنگ‌های خارجی (اسرائیل و حماس، روسیه و اوکراین)، تحولات خاورمیانه، سیاست‌های خارجی کشور و… اشاره کرد. بنابراین با افزایش نرخ دلار در سال 1403، باید منتظر افزایش قیمت آهن باشیم.

 

میزان عرضه

دومین عاملی که می‌توان آن را به منظور پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 مورد بررسی قرار داد، میزان تولید کارخانه‌های داخلی و عرضه محصولات به بازار است. به بیان ساده، چنانچه کارخانه‌های تولیدکننده فولاد و آهن، میزان تولید و عرضه محصولات خود به بازار را کاهش دهند، شاهد افزایش قیمت پروفیل و دیگر مقاطع فولادی در بازار خواهیم کرد.

 

برای مثال فولاد مبارکه اصفهان، که به عنوان یکی از کارخانه‌های مطرح در کشور شناخته می‌شود، با قدرت بالای خود، امکان کنترل بازار آهن را در اختیار دارد. بنابراین کاهش میزان عرضه محصولات توسط این کارخانه، قطعا می‌تواند سبب افزایش قیمت آهن در بازار شود. با بررسی نتایج به دست آمده از سایت تریدینگ اکونومی، پیش ‌بینی می‌شود که میزان تولید فولاد در ایران در سال 1403، روند کاهشی داشته باشد، بنابراین احتمال افزایش قیمت آهن در سال 1403، امری محرز است.

 

پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 -001

قیمت فولاد در بازارهای جهانی

قیمت مقاطع و محصولات عرضه‌شده در کشور ما، تحت تاثیر وضعیت و قیمت جهانی فولاد قرار دارد زیرا برخی مواد اولیه برای تولید این مقاطع، از نوع وارداتی هستند. هرچند که پیش‌ بینی قیمت آهن در سال 1403در بازارهای جهانی سخت است اما به نظر می‌رسد تا پایان سه‌ماهه اول سال جدید، قیمت‌ها در وضعیت افزایشی قرار داشته باشند و پس از آن، شاهد سیر نزولی قیمت‌ها، به شکلی کند و همراه با نوسانات زیاد باشیم.

 

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان

از دیگر عواملی که می‌‎‌تواند بر روی پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 تاثیر داشته باشد، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است. چنانچه نمایندگان انتخاب‌شده از هر نظر هم‌سو با سیاست‌های اقتصادی دولت ایران باشند، می‌توان به ثبات قیمت در بازار آهن امیدوار بود.

 

انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا

در پاییز 1403، شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالت متحده آمریکا هستیم که رقبای آن، حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هستند. در این انتخاب، دونالد ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن به عنوان نامزد حزب دموکرات حضور دارند. هرچند که در حال حاضر، اتهامات بسیار زیادی در مورد دونالد ترامپ مطرح شده است اما این نماینده، هنوز طرفداران زیادی در میان مردم آمریکا دارد. با توجه به رابطه نه‌چندان خوب ترامپ با ایران و وضع تحریم‌های زیاد علیه کشور، باید منتظر نتیجه انتخابات بمانیم اما می‌توان برای پیش بینی قیمت آهن در سال 1403، سناریوهای زیر را بررسی کنیم:

 

سناریو اول- پیروزی جو بایدن

چنانچه در انتخاب 2024 آمریکا، جو بایدن به عنوان نماینده حزب دموکرات، پیروز انتخابات شود، سیاست‌های آمریکا علیه ایران، تغییرات چندان زیادی را تجربه نخواهد کرد. بنابراین امکان ثبات و آرامش در کشور، به ویژه در بازار آهن و مقاطع فولادی وجود خواهد داشت.

 

سناریو دوم- پیروزی ترامپ

چنانچه در انتخاب 2024 آمریکا، دونالد ترامپ به عنوان نماینده حزب جمهوری‌خواه، پیروز انتخابات شود، شاهد افزایش نرخ دلار در کشور خواهیم بود. هرچند که در حال حاضر نیز، دلار در حال نوسان قیمت است اما با افزایش نرخ دلار در زمان ریاست جمهوری ترامپ، باید شاهد افزایشی شدن قیمت آهن در سال 1403 باشیم.

 

چه بر سر قیمت آهن در سال 1403 خواهد آمد؟

با بررسی مواردی که تا به این بخش از مقاله به آن اشاره کردیم، شرایط بازار در وضعیت کنونی، قیمت جهانی فولاد و البته نرخ دلار، به نظر می‌رسد از ابتدای سال 1403، قیمت آهن در بازار کشور، روند صعودی و افزایشی خواهد داشت. بر اساس آمار و نمودارها، به نظر می‌رسد تا ماه دوم سال جدید، شاهد افزایش چشمگیری در قیمت مقاطع فولادی باشیم اما از ماه دوم، از شدت این نوسانات کاسته می‌شود و می‌توان شاهد ثبات بیشتری در قیمت‌ها باشیم. این ثبات قیمت، سبب می‌شود تا خریداران به راحتی بتوانند محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.

 

البته باید گفت همچنان فاکتورهایی نظیر میزان عرضه و تقاضا و نرخ دلار وجود دارند که ممکن است از ماه خرداد، مجددا سبب افزایش قیمت‌ها شوند.

 

به طور کلی می‌توان گفت تغییرات سیاسی و اقتصادی در سال 1403، از فاکتورهایی بسیار مهمی هستند که سبب نوسان قیمت آهن می‌شوند. روابط ایران و آمریکا، جنگ‌های خارجی، تحولات خاورمیانه و… از جمله این موارد هستند. در حال حاضر، دولت جو بایدن در تلاش است تا آرامش و ثبات را در منطقه و روابط خوب خود با ایران را همچنان حفظ کند اما به نظر می‌رسد تا زمان انتخابات آمریکا در پاییز 1403، امکان افزایش قیمت دلار وجود داشته باشد. پس از انتخابات، قیمت دلار کاهش ‌می‌یابد. چنانچه جو بایدن و یا هم‌حزبی‌های او پیروز انتخابات باشند، می‌توان به ثبات بازار امیدوار بود چراکه تنش‌های میان دولت ایران و آمریکا، به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. در مقابل، چنانچه ترامپ و یا کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شوند، باید منتظر افزایش قیمت دلار و مقاطع فولادی در بازار باشیم.

 

استعلام قیمت آهن، سریع‌تر از همیشه

برای آن دسته از افرادی که در حوزه آهن فعالیت دارند اهمیت دارد تا به صورت لحظه‌ای از قیمت آهن و مقاطع فولادی مطلع شوند. این کار به افراد کمک خواهد کرد تا تصمیم‌گیری سریعی در مورد زمان خرید انجام دهند و به این ترتیب، هزینه‌های نهایی پروژه خود را مدیریت کنند. به همین منظور، این افراد به یک مرجع معتبر نیاز دارند تا آخرین تغییرات قیمت تیرآهن، نبشی و انواع ورق و پروفیل را در اختیار آن‌ها قرار دهد. ما به کمک کارشناسان مجرب و کارآزموده در واحد فروش، به طور مستمر در حال بررسی بازار آهن هستیم و ازاین‌رو، می‌توانیم شما همراهان گرامی را از آخرین قیمت آهن مطلع کنیم. شما پس از تماس با کارشناسان ما در این مجموعه، می‌توانید مشاوره رایگان دریافت کنید و با بررسی نمودارهای تحلیل قیمت، خرید خود را به بهترین قیمت و در مناسب‌ترین زمان ممکن انجام دهید. برای این منظور، کافیست تا با ما به شماره 02167103 تماس حاصل نمایید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله از ما به بررسی فاکتورهایی پرداختیم که به پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 کمک خواهند کرد. فعالان حوزه آهن به راحتی قادر هستند تا با بررسی این موارد از زمان مناسب برای خرید این مقاطع مطلع شده و محصولات مورد نیاز خود را با نازل‌ترین قیمت در بازار خریداری نمایند.